138. Dutch short movie Sand (2008) about a divorced father with a 9 year old daughter that is abused by her mother

Impressive Dutch short movie Sand about the powerlessness and dillema’s of a divorced father of a little daughter when confronted with the domestic child abuse of his daughter by her mother.

English undertitled version of the Dutch short movie SAND (ZAND, 21 minutes, 2008):

Zand (Sand) from Helen Zwaan on Vimeo.

Impressive Dutch short movie ZAND (Sand) written and directed by Joost van Ginkel.

SAND (21 minutes) – Tells the painful tale of a divorced father trying to protect his 9 year old daughter from domestic abuse by her mother, in the face of which paternal love is powerless.

The goodhearted Luuk is a sand truckdriver and loving father to his little daughter Isabel. Isabel lives with her mother after her parents divorced. Whenever Luuk has the chance he takes Isabel for a ride in his truck to the sea and they play together in the sand. Then one day Luuk discovers the horrific reason why Isabel is so quiet that day. From that moment on Luuk has to cope with a new and unexpected situation but he slowly loses control.

For more information please visit www.zandthemovie.com

Nederlandse korte film Zand – Kindermishandeling door moeder na een scheiding

Nederlandse versie van de korte film ZAND (2008, 21 minuten):

Zand from ZAND the movie on Vimeo.

Indrukwekkende Nederlandse korte film ZAND van regisseur Joost van Ginkel met Jack Wouterse in de rol van gescheiden vader en vrachtwagenchauffeur Luuk en Veerle Witkop in de rol van zijn dochtertje Isabel.

ZAND (21 minuten) vertelt het beklemmende verhaal van een gescheiden vader die zijn negenjarige dochter probeert te beschermen tegen de mishandeling door haar moeder.

De goedmoedige Luuk is vrachtwagenchauffeur van zandladingen en vader van dochtertje Isabel. Isabel verblijft na zijn scheiding bij haar moeder. Wanneer Luuk ook maar even kan neemt hij zijn dochtertje graag mee voor ritjes naar zee en zand waar vader en dochter samen genieten van het strand. Op een dag komt Luuk echter achter de gruwelijke waarheid waarom zijn dochtertje die dag zo stil is. Vanaf die dag moet gescheiden vader Luuk deze vreselijke waarheid onder ogen zien, maar hij kan als gescheiden vader veel te weinig doen en verliest langzaam de controle.

Voor meer informatie ga naar www.zandthemovie.com

Zie ook korte film Zand bij Pauw en Witteman op:
http://vaderkenniscentrum.blogspot.com/2009/09/285.html

Echte aanrader !!!

Gr. Peter Tromp
Vaderkenniscentrum

————————————————

Nederlandse korte film Zand
Cinema.nl – Nieuws – 12 augustus 2008

Machteloosheid van een vader ten opzichte van zijn kind. Filmregisseur Van Ginkel raakte een paar jaar terug geïnspireerd door de vaders die in Batmanpakken op flatgebouwen klommen om aandacht te vragen voor hun uitzichtloze situatie: een ex-vrouw die de omgang met dochter of zoon tegenhoudt. ‘Ik heb wat research gedaan en dan blijkt dat in bijna de helft van de gevallen van kindermishandeling de moeder de dader is.’

De korte film ZAND van regisseur/scenarist Joost van Ginkel (1971) is nu als enige Nederlandse film geselecteerd voor de 65e editie van het prestigieuze filmfestival van Venetië. Zand zal eind september ook te zien zijn op het Nederlands Film festival in Utrecht.

Het prestigieuze filmfestival van Venetië: Links van de rode loper is de ‘Berlijnse Muur’ herrezen, waartegen de achterste rij fotografen kan leunen.
ZAND – Jack Wouterse door Rob Keeris
De korte film ZAND van regisseur/scenarist Joost van Ginkel (1971) is als enige Nederlandse film geselecteerd voor de 65e editie van het prestigieuze filmfestival van Venetië.

De film is samen met 17 andere korte films uit meer dan 1200 inzendingen geselecteerd voor de Corto Cortissimo Competitie en dingt mee naar de Corto Cortissimo Lion voor beste korte film en de Premio UIP Venezia voor beste Europese korte film. Het filmfestival van Venetië vindt plaats van 27 augustus tot en met 6 september.

1. Zand
ZAND vertelt het beklemmende verhaal van een vader die zijn negenjarige dochter wil beschermen tegen mishandeling. De hoofdrollen worden gespeeld door Jack Wouterse (o.a. Suzy Q, Met grote blijdschap en de Noorderlingen), debutante Veerle Witkop en Margôt Ros (o.a. De Vloer op en Celluloid Blues).

Van Ginkel: “Miljoenen kinderen worden wereldwijd mentaal of fysiek mishandeld. Elke week overlijdt in Nederland een kind als gevolg van mishandeling door een van de ouders. Toen ik hiervan hoorde leken al mijn andere ideeën voor een korte film ineens onbenullig. Ik zou willen geloven dat er een kleine kans bestaat dat deze film een verschil maakt. Als we een van deze ouders bereiken met deze film, is de film naar mijn mening al geslaagd.”

Van Ginkel werkte tot nu toe vooral als regisseur van verschillende televisie producties, waaronder het filosofische programma ‘ Stof’ , sportdocumentaires en jeugddrama. In 2002 won hij de Stimuleringsfonds prijs voor beste scenario voor de korte jeugddocumentaire ‘Tijd voor Thijs’ .

2. Venetie
De unieke selectie voor Venetië is de beloning voor een film die buiten de reguliere subsidieregelingen om, geheel onafhankelijk is geproduceerd.

Van Ginkel: “Ik heb een filmcrew van enthousiaste professionals samengesteld die geheel belangeloos aan het project hebben meegewerkt. Dankzij hen en een aantal financiële en facilitaire sponsors die ons hebben ondersteund is deze film tot stand gekomen”.

Personen: Jack Wouterse Credits
Website Filmfestival Venetië: www.labiennale.org/en/cinema

Korte film Zand naar Venetië
Cinema.nl – Nieuws – 13 augustus 2008

Enige Nederlandse productie op 65ste editie
Zand van Joost van Ginkel (1971) is geselecteerd voor het filmfestival van Venetië. De korte film is met 17 andere korte films uit meer dan 1200 inzendingen gekozen voor de officiële selectie Corto Cortissimo. Het is de enige Nederlandse productie voor de 65ste editie.

Van Ginkel regisseerde eerder televisieproducties, sportdocumentaires en jeugddrama. In 2002 won hij de Realiseringsprijs Kids & Docs van het Stimuleringsfonds voor zijn scenario voor de korte jeugddocumentaire Tijd voor Thijs.

In het 21 minuten durende Zand, die buiten de reguliere subsidieregelingen om, geheel onafhankelijk is geproduceerd, speelt Jack Wouterse een vader die zijn 9-jarige dochter (de debuterende Veerle Witkop) probeert te beschermen tegen haar moeder (Margôt Ros).

Zand moet het in de strijd om de Gouden Leeuw voor de Beste Korte Film en de Prix UIP voor de Beste Europese Korte Film onder meer opnemen tegen twee Franse, twee Britse en twee Belgische producties: De Onbaatzuchtigen van de Vlaming Koen Dejaegher en Noces de Cendres van de Waal Pierre Eden Simon.

Eve, het regiedebuut van de Amerikaanse actrice Natalie Portman, is de openingsfilm van het programmaonderdeel Corto Cortissimo, maar dingt niet mee naar de prijzen. Het filmfestival in Venetië vindt plaats van 27 augustus tot 6 september.

Zand geselecteerd voor competitie Venetië
Cinema.nl – Nieuws – 17 augustus 2008

Korte film draait in Corto Cortissimo Competitie
De korte film Zand van regisseur/scenarist Joost van Ginkel (1971) is als enige Nederlandse film geselecteerd voor de 65ste editie van het prestigieuze filmfestival van Venetië.

De film is samen met 17 andere korte films uit meer dan 1200 inzendingen geselecteerd voor de Corto Cortissimo Competitie en dingt mee naar de Corto Cortissimo Lion voor beste korte film en de Premio UIP Venezia voor beste Europese korte film.

Zand vertelt het beklemmende verhaal van een vader die zijn negenjarige dochter wil beschermen tegen mishandeling. De hoofdrollen worden gespeeld door Jack Wouterse, debutante Veerle Witkop en Margôt Ros.

Het filmfestival van Venetië vindt plaats van 27 augustus tot en met 6 september.

Uitzichtloze vaderliefde
Cinema.nl – Interview – 27 augustus 2008

Joost van Ginkel dingt mee naar Leeuw in Venetië

Interview / Bor Beekman

De korte film Zand van regisseur Joost van Ginkel (1971) werd als enige Nederlandse film geselecteerd voor het Filmfestival van Venetië. ‘Jack Wouterse vond het wel wat.’

Het is nog even wennen voor Joost van Ginkel (37). Zo ben je een onbekende televisiemaker die in zijn vrije tijd scenario’s schrijft, die vrij consequent worden afgewezen. En zo ben je de regisseur en scriptschrijver van de enige officiële Nederlandse inzending voor het filmfestival van Venetië.

Van Ginkel maakt – zoals dat dan gaat – van elke gelegenheid gebruik om toch vooral ook zijn cameraman en geluidsman bij naam te noemen: Rogier den Boer en Jeroen van den Heuvel. En natuurlijk de mensen van de montageruimte, en de bovenbuurman die zo vriendelijk was om 1.000 euro bij te dragen aan de met een budget van 12 duizend euro opgenomen, 21 minuten lange film Zand. Twee weken geleden werd bekendgemaakt dat het buiten de reguliere subsidieregelingen om geproduceerde Zand uit 1.244 internationale inzendingen is geselecteerd voor de Corto Cortissimo Competitie, en met 17 andere korte films meedingt naar de Leeuw voor beste korte film. Zand begint met een scheef beeld; het perspectief van een vader die op het strand ligt en opzij kijkt. Daar is een vrolijk lachend jong meisje te zien, dat radslagen maakt over het zand. ‘Slaap je’, vraagt het meisje. En dan verspringt het beeld een paar keer achter- en vooruit in de tijd, en van realiteit naar fantasie. Op welk moment van de tijdslijn we ons precies bevinden, blijft in Zand lang onduidelijk.

Acteur Jack Wouterse (De Noorderlingen, Vet Hard) speelt de hoofdpersoon, een goedmoedige gescheiden vrachtwagenchauffeur die overloopt van liefde voor zijn 9-jarige dochter Isabel (gespeeld door debutante Veerle Witkop). Wanneer Isabel hem vergezelt tijdens zijn werk – hij vervoert en stort zand – buigt ze voorover, en ontwaart haar vader een grote blauwe plek op haar onderrug. Het is een voorbode voor wat er nog komt, in het grimmig eindigende Zand.

Van Ginkel is zich ervan bewust dat hij veel vragen over zijn film kan verwachten, en heeft zijn oude aantekeningenboekje er nog eens op nageslagen. ‘Ik wilde even nakijken wat ook alweer mijn oorspronkelijke idee was, dat kun je soms gaandeweg uit het oog verliezen.’

Machteloosheid van een vader ten opzichte van zijn kind – zoiets viel er te lezen. Van Ginkel raakte een paar jaar terug geïnspireerd door de vaders die in Batmanpakken op flatgebouwen klommen om aandacht te vragen voor hun uitzichtloze situatie: een ex-vrouw die de omgang met dochter of zoon tegenhoudt. ‘Ik heb wat research gedaan en dan blijkt dat in bijna de helft van de gevallen van kindermishandeling de moeder de dader is.’

Van Ginkel begon bij Ivo Niehe en specialiseerde zich later in het regisseren van kinderprogramma’s. Nu werkt hij als freelance programmamaker, onder meer voor het RVU-programma Stof, dat hij maakt met filosoof en presentator Bas Haring. ‘We zijn daarbij totaal vrij, wat heel bijzonder is’. Hij regisseerde ook sportdocumentaires voor televisie, maar een overstap naar de filmwereld bleef uit. De zelfgeschreven filmscripts die hij naar productiemaatschappijen stuurde, werden soms goed en soms slecht ontvangen, maar kregen nooit een concreet vervolg. Dus besloot Van Ginkel om het dan maar helemaal zelf te doen, met wat bevriende collega’s. ‘We zeiden tegen elkaar: we doen dit als test. Om te zien of we het kunnen.’

Ze belden Jack Wouterse, de beste acteur die ze zich voor de rol konden voorstellen. ‘Stuur het script maar op’, zei die. Van Ginkel: ‘Een paar weken later stond hij op mijn voicemail: jaaah, Joost ik heb het dus gelezen… Toen volgde er een diepe zucht. Ik dacht meteen: shit, niet weer een afwijzing. Maar hij vond het wel wat.’

Wouterse had ook nog een idee voor een sleutelscène uit de film, waarin de vader vanuit zijn vrachtwagencabine toekijkt hoe zijn dochter speciaal voor hem danst, slechts verlicht door de koplampen. Het leek Wouterse wel wat om mee te dansen. Het is de mooiste scène uit Zand geworden. Wouterse, met uitpuilende blote buik tussen broek en shirt, toont zich een opvallend gracieus danser. Van Ginkel: ‘Het is zo’n idee dat je verhaal optilt. En het toont aan dat je een film niet alleen maakt.’

Hij wil nu, het liefst met dezelfde ploeg, snel een speelfilm maken. Ruwe scripts heeft hij nog voldoende in voorraad. ‘Het voordeel is: ik word nu wel spontaan gebeld door producenten om eens te komen praten.’

Zand zal eind september ook te zien zijn op het Nederlands Film festival in Utrecht.

(foto: Ronald Ockhuysen)

Uitzichtloze vaderliefde
de Volkskrant – INTERVIEW, Bor Beekman – 28 augustus 2008

Zand van Joost van Ginkel werd als enige Nederlandse film geselecteerd voor Venetië. ‘Jack Wouterse vond het wel wat.’

INTERVIEW, Door Bor Beekman

Het is nog even wennen voor Joost van Ginkel (37). Zo ben je een onbekende televisiemaker die in zijn vrije tijd scenario’s schrijft, die vrij consequent worden afgewezen. En zo ben je de regisseur en scriptschrijver van de enige officiële Nederlandse inzending voor het filmfestival van Venetië.

Van Ginkel maakt – zoals dat dan gaat – van elke gelegenheid gebruik om toch vooral ook zijn cameraman en geluidsman bij naam te noemen: Rogier den Boer en Jeroen van den Heuvel. En natuurlijk de mensen van de montageruimte, en de bovenbuurman die zo vriendelijk was om 1.000 euro bij te dragen aan de met een budget van 12 duizend euro opgenomen, 21 minuten lange film Zand.

Twee weken geleden werd bekendgemaakt dat het buiten de reguliere subsidieregelingen om geproduceerde Zand uit 1.244 internationale inzendingen is geselecteerd voor de Corto Cortissimo Competitie, en met 17 andere korte films meedingt naar de Leeuw voor beste korte film.

Zand begint met een scheef beeld; het perspectief van een vader die op het strand ligt en opzij kijkt. Daar is een vrolijk lachend jong meisje te zien, dat radslagen maakt over het zand. ‘Slaap je’, vraagt het meisje. En dan verspringt het beeld een paar keer achter- en vooruit in de tijd, en van realiteit naar fantasie. Op welk moment van de tijdslijn we ons precies bevinden, blijft in Zand lang onduidelijk.

Acteur Jack Wouterse (De Noorderlingen, Vet Hard) speelt de hoofdpersoon, een goedmoedige gescheiden vrachtwagenchauffeur die overloopt van liefde voor zijn 9-jarige dochter Isabel (gespeeld door debutante Veerle Witkop). Wanneer Isabel hem vergezelt tijdens zijn werk – hij vervoert en stort zand – buigt ze voorover, en ontwaart haar vader een grote blauwe plek op haar onderrug. Het is een voorbode voor wat er nog komt, in het grimmig eindigende Zand.

Van Ginkel is zich ervan bewust dat hij veel vragen over zijn film kan verwachten, en heeft zijn oude aantekeningenboekje er nog eens op nageslagen. ‘Ik wilde even nakijken wat ook alweer mijn oorspronkelijke idee was, dat kun je soms gaandeweg uit het oog verliezen.’

Machteloosheid van een vader ten opzichte van zijn kind – zoiets viel er te lezen. Van Ginkel raakte een paar jaar terug geïnspireerd door de vaders die in Batmanpakken op flatgebouwen klommen om aandacht te vragen voor hun uitzichtloze situatie: een ex-vrouw die de omgang met dochter of zoon tegenhoudt. ‘Ik heb wat research gedaan en dan blijkt dat in bijna de helft van de gevallen van kindermishandeling de moeder de dader is.’

Van Ginkel begon bij Ivo Niehe en specialiseerde zich later in het regisseren van kinderprogramma’s. Nu werkt hij als freelance programmamaker, onder meer voor het RVU-programma Stof, dat hij maakt met filosoof en presentator Bas Haring. ‘We zijn daarbij totaal vrij, wat heel bijzonder is’. Hij regisseerde ook sportdocumentaires voor televisie, maar een overstap naar de filmwereld bleef uit. De zelfgeschreven filmscripts die hij naar productiemaatschappijen stuurde, werden soms goed en soms slecht ontvangen, maar kregen nooit een concreet vervolg. Dus besloot Van Ginkel om het dan maar helemaal zelf te doen, met wat bevriende collega’s. ‘We zeiden tegen elkaar: we doen dit als test. Om te zien of we het kunnen.’

Ze belden Jack Wouterse, de beste acteur die ze zich voor de rol konden voorstellen. ‘Stuur het script maar op’, zei die. Van Ginkel: ‘Een paar weken later stond hij op mijn voicemail: jaaah, Joost ik heb het dus gelezen… Toen volgde er een diepe zucht. Ik dacht meteen: shit, niet weer een afwijzing. Maar hij vond het wel wat.’

Wouterse had ook nog een idee voor een sleutelscène uit de film, waarin de vader vanuit zijn vrachtwagencabine toekijkt hoe zijn dochter speciaal voor hem danst, slechts verlicht door de koplampen. Het leek Wouterse wel wat om mee te dansen. Het is de mooiste scène uit Zand geworden. Wouterse, met uitpuilende blote buik tussen broek en shirt, toont zich een opvallend gracieus danser. Van Ginkel: ‘Het is zo’n idee dat je verhaal optilt. En het toont aan dat je een film niet alleen maakt.’

Hij wil nu, het liefst met dezelfde ploeg, snel een speelfilm maken. Ruwe scripts heeft hij nog voldoende in voorraad. ‘Het voordeel is: ik word nu wel spontaan gebeld door producenten om eens te komen praten.’

URL : De officiele website van La Biennale

Artikelen